Algemeen

 
Planten en verzorgen

 
Bezorgen

 
Overige

Algemeen

1. Hoe neem ik contact op met Garmundo?
U kunt mailen naar klantenservice@garmundo.nl of bellen naar 0485-319 259. De overige contactgegevens staan onder het kopje contact weergegeven.
2. Hoe bestel ik bij Garmundo?
Bestellen bij Garmundo is erg eenvoudig:
1. U plaatst allereerst de benodigde producten in uw winkelwagentje. Hierbij kunt u gebruikmaken van de rekenhulp voor het aantal benodigde planten per meter haag die onder elke plant te vinden is.
2. Daarna klikt u op uw winkelwagen rechts bovenin het scherm en gaat door naar de bestelprocedure door op ‘ga naar winkelwagen’ te klikken. In uw winkelwagen kunt u gebruikmaken van de rekenhulp voor het berekenen van de verzendkosten van uw bestelling.
3. Als u vanuit uw winkelwagen naar ‘ga door naar afrekenen’ klikt kunt u uw gegevens zoals uw naam, telefoonnummer, factuur- en verzendadres en uw gewenste afleverdatum invullen.
4. In het daaropvolgende scherm kiest u uw gewenste betaalmethode en klikt op ‘betalen’ om de bestelling af te ronden. Controleer vooraf goed of u de juiste gegevens heeft ingevoerd.
5. Nadat u uw bestelling heeft geplaatst krijgt u een beknopte orderbevestiging op de website en een orderbevestiging per e-mail met verdere details en informatie.
3. Hoe vraag ik een vrijblijvende offerte aan?
Voor grotere partijen kunt u altijd een vrijblijvende offerte aanvragen. Vul hiervoor het contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Daarnaast kunt u ook contact met ons opnemen via e-mail of telefoon.
4. Wat is de juiste hoogte voor een nieuwe haag?
Dat hangt af van het doel van de haag: wilt u de haag gebruiken als afscheiding tussen u en de buren, dan is een haag van ongeveer 2 meter hoog gebruikelijk. U kunt dan planten aanschaffen van 175-200 cm of eventueel van 150-175 cm. Ook kunt u er natuurlijk voor kiezen om kleinere planten te kopen en een aantal jaren te wachten totdat deze mooi volgroeid raken. Wanneer de haag bedoeld is als lage afscheiding, bijvoorbeeld als begrenzing van een gazon, border of tuinpad zijn planten tussen de 20 en 60 cm. zeer geschikt om mee te beginnen. Uiteraard is het ook mogelijk allerlei tussenmaten te kiezen, afhankelijk van uw budget en het doel dat u met de planten heeft. Voor advies over uw plantkeuze kunt u onze Keuzehulp gebruiken of u kunt ons bellen op 0485-319 259 of mailen.
5. Wat kost een nieuwe haag?
De kosten van een nieuwe haag zijn geheel afhankelijk van uw wensen. Wanneer u een haag zoekt die vanaf het moment dat deze bij u geplant wordt al 2 meter hoog is, liggen de kosten uiteraard hoger dan wanneer u met kleinere planten begint. Ook de soort haag is erg belangrijk: een haag van Taxus groeit veel langzamer dan een laurierhaag. Het kweken van een Taxusplant van 2 meter hoog duurt daarom langer dan het kweken van een laurierplant van 2 meter hoog. Vandaar dat een Taxus van 2 meter hoog ook meer kost dan een laurier van dezelfde hoogte.
6. Wat is het verschil tussen blote wortel, met kluit of in pot?
Onder het kopje soorten haagplanten staat het verschil tussen planten met blote wortel, met kluit of in pot uitgebreid uitgelegd.
7. Ik heb geen orderbevestiging gehad per e-mail, klopt dit?
Nadat u uw order heeft bevestigd krijgt u te allen tijde een orderbevestiging per e-mail. Mocht dit niet het geval zijn dan kan het zijn deze in uw spambox is terechtgekomen. Bij sommige aanbieders (Gmail, hotmail) komt dit namelijk vaker voor. In het geval dat uw geen bevestiging per e-mail heeft gehad, neem dan spoedig contact met ons op!
8. Wat zijn de betalingsmogelijkheden bij Garmundo?
Bij Garmundo kunt u op de volgende manieren betalen:
- IDEAL (betalen via uw eigen bank)
- Overboeking
- VISA / Maestro / Mastercard / American Express (betalen via creditcard)
- Paypal
- Klarna (Achteraf betalen)
- Bancontact / MisterCash
- Sofortüberweisung
Voor ons betalingsverkeer werken wij samen met MultiSafepay.

Planten en verzorgen

1. Hoe plant ik mijn nieuwe (haag)planten?
Het plantproces verschilt per planttype en daarom hebben we diverse planthandleidingen opgesteld. Hieronder staat een overzicht van de verschillende handleidingen:
- Planthandleiding voor planten met blote wortels.
- Planthandleiding voor planten met kluit.
- Planthandleiding voor planten in container.
- Planthandleiding voor kant-en-klaar hagen.
- Planthandleiding voor borderpakketten.
- Planthandleiding voor bodembedekker plantenmatten.
2. Wanneer moet ik mijn haagplanten snoeien?
Het tijdstip van snoeien van uw haag verschilt per plantensoort. Over het algemeen kunnen we drie groepen planten onderscheiden waarvoor verschillende snoeitijdstippen gelden:
1. Wintergroene hagen: half juni en half augustus
2. Bladverliezende hagen: eind mei en eind augustus / september
3. Coniferen: eind mei / begin juni en in september (in ieder geval vóór de vorst)
Voor alle plantentypen geldt dat het belangrijk is om in het najaar te snoeien voordat de vorst in het land is. Snoeien tijdens de vorst kan namelijk schade aan de plant veroorzaken. Ook is het belangrijk om niet te snoeien bij een felle zon, maar bij voorkeur op een bewolkte dag. Dit zorgt ervoor dat het blad van uw haag niet verdroogt en de plant daardoor niet uitdroogt. Hoe vaker u een haag snoeit, hoe strakker deze in vorm gehouden kan worden en hoe sterker deze wordt. Wanneer u een erg strakke haag wil houden is driemaal per jaar snoeien aan te raden. U snoeit dan tussen de eerste en tweede snoeibeurt nog een keertje extra. Dit zorgt voor een goede vertakking van uw haagplanten en voor mooie, rechte hagen. Bij al onze planten is aangegeven hoe vaak de plant gesnoeid dient te worden. Twijfelt u alsnog over de snoei van uw haagplanten? Dan kunt u altijd contact met ons opnemen!

Bezorgen

1. Hoe worden mijn planten geleverd?
De kleinere formaat planten met blote wortels (tot maat +/- 100-125 cm) worden geleverd in dozen die we versturen met DPD. Grotere planten met blote wortels, planten in pot of planten met kluit worden verstuurd op éénrichtingspallets, dat wil zeggen dat de kosten van de pallet op onze rekening komen. De pallets zijn van onbehandeld hout en u kunt ze doorgaans gratis inleveren bij de plaatselijke milieustraat in het geval dat u ze niet zou willen behouden. Wegens logistieke redenen is het voor ons helaas niet mogelijk om de pallets na levering weer bij u op te halen. De pallets worden bij u afgezet door onze vaste transportpartner.
2. Wat zijn de verzendkosten van mijn bestelling?
De verzendkosten die bij uw bestelling komen kijken, worden berekend op basis van uw aankoop en uw adres. Wanneer u uw gewenste planten heeft uitgekozen en in ‘mijn winkelwagen’ heeft geplaatst hoeft u slechts uw postcode in te voeren, waarna de verzendkosten automatisch worden berekend. De kosten voor verzendingen per doos (borderpakketten en blote wortel planten tot +/- 125 cm) bedragen €8,- in Nederland en België. 
3. Hoe retourneer ik producten naar Garmundo?
Neem voor retouren zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van de planten contact met ons op, zodat er gezamenlijk naar een oplossing kan worden gezocht. We vereisen daarbij dat de planten in de tussentijd niet worden verwaarloosd. Dit betekent dat de planten van de pallet worden gehaald en netjes worden verzorgd door deze voldoende water te geven. Let op dat we bij een eventuele waardevermindering van de planten extra kosten in rekening brengen.
4. Wat is de status van mijn bestelling?
Bij planten die per doos worden verzonden door onze partner DPD ontvangt u van tevoren een e-mail met daarin een Track & Trace code. Hiermee kunt u de zending live volgen. Onze vaste transportpartner die de zendingen per pallet uitvoert stuurt u bij verzending een e-mail met daarin alle afleverinformatie.
5. Hoe weet ik zeker dat ik verse planten geleverd krijg bij Garmundo?
Om onze hoge kwaliteit van levering te waarborgen worden al onze planten vers vanuit de kwekerij geleverd. Dat wil zeggen dat de planten pas van het land worden gehaald als u uw order heeft geplaatst. Op deze manier weet u zeker dat u verse planten geleverd krijgt van een uitmuntende kwaliteit. Groot voordeel is dat u de planten, wanneer u deze geleverd krijgt, nog een aantal dagen kunt laten staan alvorens ze te planten. Hoe u de planten het beste kunt onderhouden tussen het moment van aankomst en het moment van planten kunt u vinden in onze planthandleiding.

Overige

1. Kan ik planten bijbestellen als ik mijn order reeds heb geplaatst?
Het is altijd mogelijk om planten bij te bestellen. Neem hiervoor zo spoedig mogelijk contact met ons op. Het is helaas niet mogelijk om planten met dezelfde partij mee te sturen als het leverproces al in gang is gezet.
2. Ik heb een klacht, en nu?
Ondanks de zorg die wij besteden aan het correct afleveren van iedere bestelling, kan het zijn dat er wat misgaat. Wij nemen iedere klacht zeer serieus, en verzoeken u bij klachten zo snel mogelijk na levering contact met ons op te nemen om te kijken hoe we samen het beste uw probleem kunnen oplossen.
3. Waar vind ik de algemene voorwaarden van Garmundo?
Onze algemene voorwaarden zijn hier te vinden.
4. Hoe kan ik verschillende plantensoorten uit elkaar houden?
Bij elke partij die we verzenden wordt tenminste 1 plant gelabeld, zodat het voor u makkelijk te onderscheiden is om welke plant het gaat.